Dans for livet

SVANEBLOD er en hyldest til den danske balletdanser Erik Bruhn (1928-86). Men det er ikke kun en fortælling om ballet, det er også en fortælling om kærlighed, hårdt arbejde, ensomhed og ikke mindst død.  SVANEBLOD kan ses på Teater Svalegangen, Aarhus fra d. 25. marts til d. 8. april.

Vi bydes velkommen af jazz-saxofonisten Mads Ole Rode Erhardsen. Til tonerne af saxofonen vækkes Erik Bruhn til live af skuespilleren Olaf Højgaard.

Vi befinder os i et rum hvor fortællingen foregår helt ude på scenekanten meget af tiden. SVANEBLOD er en meget tekst tung forestilling. Men den lange monolog er interessant bygget op, med spændende variationer der er med til at man ikke får lov til at falde hen.Vi rives med ind i mennesket Erik Bruhn. Skuespilleren Olaf Højgaard leverer en overbevisende præsentation. Som han leder os igennem Erik Bruhns liv glemmer man til tider at Olaf Højgaard faktisk ikke er Erik Bruhn. Det eneste der påminder os dette er den meget visuelle scenografi.

På bagscenen finder vi videoprojektioner i to lag. Det bagerste lag er solidt, mens der er huller i det forreste. Legen med rum i rum, skygge og lys er ganske effektfuldt, og enkelt lavet. Det eneste minus er at det bagerste lag ikke er større. Sidder man ikke lige i midten i salen vil man ikke få den ideelle oplevelse, da de forreste huller ikke udfyldes med video og billeder.

SVANEBLOD Fotograf: Anders Theibel

SVANEBLOD Fotograf: Anders Theibel

Videoprojektionerne er blandt andet gamle billeder og optagelser fra Erik Bruhn arbejde med balletten. Disse sort/hvid videoklip kommer til at stå meget stærkt på scenen. Og bliver en god påmindelse om at Erik Bruhn var en fantastisk balletstjerne. I det hele taget er jeg meget begejstret for den måde scenografien er med til at skabe et helt billede af balletstjernen.

Saxofonmusikken er også et gennemgående element i forestillingen. Musikken og de lyde man kan lave med en saxofon, som til tider er næsten uudholdelige at høre på, er med til at skabe et univers hvor musik er lige så vigtigt som balletten. Man har valgt at musikanten og skuespilleren flere gange spiller op imod hinanden. Denne ide syntes jeg er spændende, men selve udførslen er ikke overbevisende. Det er som om der mangler noget, en forbindelse i mellem de to.

Musikken er udfordrende og er med til at sætte stemningen. Skuespillet er medrivende, vi som publikum føler vrede, glæde og sorg. Men hvor er balletten? Jeg savner balletten på scenen. Ikke at jeg vil have Svanesøen, men et hint af ballet, en håndgestus, en fod sat på en bestemt måde.

SVANEBLOD er en fantastisk forestilling hvis man elsker ballet og ved hvem Erik Bruhn er. Kender man ikke Erik Bruhn og ved man ikke noget om ballet, vil man blive revet med af den gribende historie om et menneske i krise mellem livet og kunsten.

SVANEBLOD skal have 4 Stjerner.

Læs mere om Teater Svanegangen

MEDVIRKENDE OLAF HØJGAARD OG MADS OLE RODE ERHARDSEN
TEKST TOMAS LAGERMAND LUNDME
MUSIK MADS OLE RODE ERHARDSEN
KONCEPT OG INSTRUKTION HANNE TRAP FRIIS
SCENOGRAFI RIKKE JUELLUND
VISUALS JENS MØNSTED OG CLAUS LUND
LYSDESIGN MORTEN LADEFOGED
DRAMATURG ANNE HÜBERTZ BREKNE
PRODUCERET AF TEATER FREEZEPRODUCTIONS

Med venlig hilsen

5 Stjerner

Reklamer

2 comments

  1. Sorv · maj 13

    Hi, sometimes I get a 503 website error when I view this site. I thought you may wish to know, regards

    Like

  2. Joan Andersen · maj 14

    Thanks

    Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s