Med lukkede øjne er den bedst!

Når jeg siger ”mørke” skal i lukke øjende, og når i hører ordet ”Lys” må i åbne igen. Reglerne er simple. Og jeg glæder mig til at se hvordan det benyttes.

Danseforestillingen ” Vocazione all’Asimmetria” kan ses på Bora Bora, Aarhus d. 30. april kl. 13 og 16.30. Og er en del af Spring Forward festivalen.

Med scenegulvet i midten er publikum placeret på to side, så vi også kan se på hinanden. På scenegulvet står et par højtaler og tilhørende mikrofoner. Den ene mikrofon har fundet vej til publikumspladserne og har en danser i enden. På modsatte side er der også ” reserveret” en plads.

Ideen om at publikum selv skal være en aktiv del af denne danseforestilling, pirrer min nysgerrighed. Vi får klare instrukser på at åbne og lukke øjende. Vi er så at sige selv med til at lave black out igennem forestillingen. Noget jeg tænker kan blive spændende. Men desværre tager jeg fejl.

To danser, en mand og kvinde. Kravler, danser rundt på scenegulvet, til en øredøvende metallisk musik. Intensiteten stiger og falder, og det samme gør danserne. De to danser skiftes til at danse, og sidde i blandt publikum, og sige ”lys” og ”mørke”. Der er også flere sekvenser hvor de danser sammen. Men der syntes ikke at være mening i denne dans. I lang tid syntes det at de to danser barer løber rundt på scenen efter hinanden. Min interesse forsvinder og jeg begynder at sidde og kikke på publikum, på den anden side. En del af publikum på den anden side, ser lige som mig, ikke på scenen, men på os, publikum. Jeg er sikker på at der har været en mening med at placerer os overfor hinanden. Men et publikum er mere interessant i publikum på den anden side, end det der sker på scenen, kan ikke være et godt tegn.

Som jeg hører ordet mørke, lukker jeg øjende og håber på at når jeg åbner dem igen, vil forestillingen have et andet udtryk. Udtrykket er dog det samme, da jeg igen åbner mine øjne til lyden af ”lys”.

Jeg kan ikke finde ud af hvad denne forestilling vil mig. Jeg syntes at det er en interessant ide at publikum skal åben og lukke øjende. Men det syntes ikke at give mening, eller tilføje noget til forestillingen.  Som der skriges ”Lys” ind i en mikrofon, og lyden loopes, opgiver jeg at finde mening. Som de to danser begynder at danse synkronisk over scenen, kan jeg kun se når de ikke følges af.

” Vocazione all’Asimmetria” får 1 Stjerne, for en god ide.

 

 Medvirkende:

Koncept og performance
Francesca Foscarini og Andrea Costanzo Martini

Lysdesign og teknik
Luca Serafini

Original musik
Andrea Cera

Researcher
Chiara Bortoli

Kommunikation
Cristina Perez Sosa

Produktion
VAN Associazione Culturale

Coproducenter
3 Bis F Lieu d’Arts Contemporains Aix En Provence (FR), Centro per la Scena Contemporanea di Bassano del Grappa (IT), Fondazione Fabbrica Europa per le arti contemporanee (IT), La Briqueterie (FR), Les Brigittines ( BE), MASDANZA The International Contemporary Dance Festival på De Kanariske Øer & Sala Insular de Teatro-Cabildo de Gran Canaria (ES), Uovo e Næste Laboratorio per la PRODUZIONE e la DISTRIBUZIONE dello spettacolo dal vivo Lombardo – Edizione 2015 (I), Tanzhaus Zürich (CH), TripSpace Projekter London (UK)

Med venlig hilsen 

5 Stjerner

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s