CUT, og publikum er skåret over

Som jeg tror jeg har regnet den ud, overrasker jeg på ny. Det er ikke bare en gengivelse, det er en helt ny forestilling.

”CUT” spiller på Bora Bora århus d. 19 og 20 sep. 2017.

”CUT” er en danseforestilling der bryder med de normale sceneopbygnings principper. Publikum og scene er bogstaveligt talt blevet skåret i to. Scenen er delt i to, og det samme er publikum. På samme tid spilles en forestilling, på to scener, for to publikum. Det lyder indviklet men er faktisk ret enkelt.

Først får man lov til at se den ene scene, så er der en pause og så flytter man over på den anden side og ser forestillingen igen, nu fra den side. Scenen er delt op af en masse lameller, hvide på den ene side, sorte på den anden. Så danserne kan bevæge sig fra den ene scene til den anden. Man får så at sige samme historie fra to forskellige sider. Og dog.

For som jeg sidder under andel dal, og ser på en tom scene, og lytter til forestillingen på den anden siden, genkender jeg lyden af en taperulle. Jeg ved at det er nu en papkasse bliver tapet til, det så jeg jo, under hvad der var første del for mig. Men til min overraskelse kommer en danser ind på den tomme scene, tapet ind. Det vil altså sige at de to forestillinger ikke en 100% gengivelser. Jeg forundres og tænker ved mig selv at det er en skam at jeg ikke kan se danseforestillingen ”CUT” igen, men i omvendte rækkefølge, i næste uge.

Fortællingen i ”CUT” er baseret på det øjeblik hvor, skaberen; Philippe Saires familie flygtede fra Algeriet. Der i blandt forældrenes minde om det himmelske paradis, de flygtede fra.  Et liv som var godt og fyldt med sociale forbindelser.

Om man på forhånd kender historien bag eller ej, er det en gribende fortælling. Scenografien er simpel og på samme tid kompleks. En masse papkasser danner omdrejningspunkt på den ene scene, mens den anden scene fyldes med folkedans og glæde. Kontrasterne er store, og alligevel formår danserne at flyde imellem de to scener og historier, som det mest naturlige i verden.

Danserne har en fantastisk timing, der forstærkes af et smukt lyd og musik univers. Fra arabisk musik til et lyd univers der vækker minder til episke scener i store Hollywood film.   Jeg har svært ved at få armene ned, ”CUT” er veludført, gribende danseforestilling den formår at skabe to så forskellige universer.

 

”CUT” skal have mine varmeste anbefalinger og 5 store Stjerner. En skam den kun spiller to dage på Bora Bora.

 

Læs mere om forestillingen

Medvirkende:

CONCEPT AND CHOREOGRAPHY: PHILIPPE SAIRE

CHOREOGRAPHY IN COLLABORATION WITH DANCERS:
VICTOR DUMONT, LAZARE HUET, MAÏTÉ JEANNOLIN, CLAIRE LAVERNHE, ANTONIO MONTANILE

CREATION ASSISTANTSHIP: PHILIPPE CHOSSON

DRAMATURGY ADVISORS: ANTOINE JACCOUD, ROBERTO FRATINI SERAFIDE

LIGHT DESIGN: ERIC SOYER

SOUND DESIGN: STÉPHANE VECCHIONE

COSTUMES: ISA BOUCHARLAT

MAKE-UP: NATHALIE MONOD

TECHNICAL DIRECTION: VINCENT SCALBERT

STAGE SET: LÉO PICCIRELLI

LIGHT OPERATOR: PASCAL DI MITO

SOUND OPERATOR: XAVIER WEISSBRODT

GRAPHIC DESIGN & PHOTOGRAPHY: PHILIPPE WEISSBRODT

VIDEO RECORDING & TEASER: PIERRE-YVES BORGEAUD

ADMINISTRATION: VALÉRIE NIEDEROEST

PROMOTION & TOUR MANAGEMENT : GÁBOR VARGA / BRAVOBRAVO

COMMUNICATION/PRESS & PRODUCTION : MARTIN GENTON

ACCOUNTING: RÉGINA ZWAHLEN

SECRETARY: CHRISTEL WELSCH

 

Med Venlig Hilsen

5 Stjerner

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s