Opera lige til at spise

 

Som ten bliver helt op i min urtepotte kop, genkender jeg farven. Det er en te med mælk i, uhhhh det er jeg ikke meget for. Men nu er den helt op, så må jeg smage på den.

AGONY- Fotograf: Signe Vad

AGONY- Fotograf: Signe Vad

AGONY – en spiseopera, spiller på Godsbanen, Aarhus d. 20-27. okt. 2017

Personligt er jeg ikke særligt begejstret for opera. Når det så er sagt så formå komponisten Line Tjørnhøj at skabe en anderledes måde hvorpå opera pludselig bliver mere spiselig.

AGONY er en hjerteskærende historie om vor tids opgør med patriarkalske normer. Problematikken er ikke ny, men ganske aktuel i den verden vi lever i.

Historien i operaen er en middag. Sønnen Angel kommer hjem, og det skal fejres. Derfor har faderen Il Padre inviteret os alle med som gæster. Som publikum er vi så heldige at vi også får noget at spise, hele fire serveringer, som Mama (spillet af kok og mad stylist Michelle Appelros), tilbereder. Men Angles ankomst hjem bliver ikke som forventet. Som han træder ind på scenen i højhælet sko og røde øreringe magen til hans mors, fornemmer vi at Angel ikke er den søn Il Padre forventede at få hjem. Angel har tilmed taget sin kæreste Robin med.

Publikum sidder på de to langsider. Vi har alle fået en stol, med et lille klapbord, ganske praktisk når vi nu også skal have lidt at spise. I midten står det store bord, hvor familien samles for at spise, og handlingen udspilles. Over bordet er der lavet en kasse, hvor sang dialogen, billeder og video igennem forestillingen projekters op på.

At sang dialogen igennem operaen kan læses (på engelsk) er en gave. Som ved alle opera kan det være svært at forstå den konkrete tekst, ikke mindst når det synges på italiensk, tysk, svensk, arabisk og engelsk. Teksten man kan læse er i sig selv ganske underholdende. Den er gjort meget moderne med brug af # og en fond der ser håndskrevet ud.

Som de forskellige # dukker op, får jeg en træng til at slå flere af dem op og se hvad der gemmer sig bag dem. Eksempler som #MakeUp og #SpeakYourTruth, er meget dækkende for operaen AGONY.

Jeg er meget vild med musikken og hvordan den frembringes. Udover en violin og en cello, er der lavet et lille to mands køkken orkester. Der spilles på alt fra knive, piskeris, isblokke ja selv lyden af at hakke salat bliver til velsmagende musik.

Og når vi snakker om velsmag er jeg nød til at kommenterer på maden. De fire retter mad vi får serveret, er meget forskellige og alligevel så ens. Der serveres på træ brædder, skifferplader og sten, til servietter og engangstallerener. En lidt rodet blanding, men maden skaber bindeled. Som små velsmagende kunstværker byder de os velkommen. Den ene bid tager den anden og jeg glemmer helt at læse opera teksten, faktisk kan jeg ikke tage blikket fra det smukke kunstværk som maden er. Og den er ikke kun smuk, den smager også godt. Da vi kommer til desserten, som er min yndlings ret af de fire, løber mine tænder i vand allerede inden jeg tager en bid. En dessert som pyntes af på scenen for øjnende af os alle. Mad stylist Michelle Appelros, får hjælp af de to fra køkkenorkestret og de står alle i en sky af mad glimmer, så smukt et billede, så velsmagende.

This slideshow requires JavaScript.

Til desserten serveres en te, lavet på vand og mælk. Jeg ELSKER te, men er ikke meget for mælk i den, faktisk har jeg aldrig fået en te med mælk jeg kunne lide. Men som den står der i en meget fin kop, der ligner en urtepotte smager jeg på den. En krydderiet duft rammer min næse og jeg nipper til ten, den smager godt, og jeg drikker noget mere, desserten jeg ikke troede kunne blive bedre har lige fået en afrunding. I det samme slutter operaen AGONY, med lyden af en kniv.

AGONY er en anderledes opera, hvor der ikke er sparet på indtrykkende. Til tider bliver det lidt overvældende, der er så meget at se og hører. Jeg skal læse teksten og så skal man også koncentrerer sig om at spise. Jeg ville ønsket at når vi fik serveret maden var der lidt ”pause” i operaen. For som jeg sidder der og nyder maden, og i et kort øjeblik prøver at koncentrerer mig om hvad der er på min tallerken, trækkes der fra alle retninger i mit fokus; sangen, køkkenorkestret og ikke mindst strygerne. Det er som om jeg bliver overvældet af indtryk. Og det irriterer mig at jeg ikke får det hele med. For det er godt, virkeligt godt.

 

AGONY skal have 5 velsmagende Stjerner, en opera for alle sanser.

 

Køb Billetter

Læs om forestillingen

En del af  kulturhovedstaden 2017

Medvirkende 

Komponist, librettist og kunstnerisk leder: Line Tjørnhøj

Instruktør, medforfatter og scenograf: Giacomo Ravicchio

Kok, food stylist og performer: Michelle Appelros

Sangere: Robert Koller, Daniel Carlsson & Anna Ottertun

Cellist: Marie Louise Lind

Violinist: Anna Jalving

Percussionister: Ying-Hsueh Chen & Sara Rosendal

Lysdesign: Christoffer Gulløv

ideodesign: Jens Mønsted

Kreativ oversættelse: Eik Moen / Hanna Donslund

Indstudering: Mathias Skaarup Sørensen

Produktionsledelse & administration: 1:1 Produktion / Louise Kirkegaard og Maria Meyer

Producent: Tone

PR: Karen Toftegaard ApS

 

Med venlig Hilsen

5 Stjerner

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s