Er det utroskab, hvis det er en virtuel kvinde?

Noora Hannula Vs. Soma The Augmented-Reality Girl, pressefoto

Noora Hannula Vs. Soma The Augmented-Reality Girl, pressefoto

Som jeg forlader teatersalen har jeg lyst til at lave et opslag på Facbook; ”playstation og Tekken spil søges” Det er mange år siden, jeg har haft så stor en lyst til at finde min indre gamer frem. Måske jeg skulle tjekke om min bror har en gammel playstation til at stå, det var trods alt ham jeg har spillet mest imod.

3D animation og moderne dans mødes i danseforestillingen ”Noora Hannula Vs. Soma The Augmented-Reality Girl”. forestillingen kan opleves på Bora Bora den 6. og 7. november 2018.

Som vi ankommer for vi udleveret 3D briller, de er store og klumper i det, jeg har et lille hoved så jeg har svært ved at få dem til at sidde godt. Men som danseforestillingen går i gang, glemmer jeg alt om det.

Fortællingen er enkel, vi møder Noora, som har opdaget at hendes kæreste Kasper, er hende utro med en virtuel pige som hedder Soma. Da Kasper ikke tager sin telefon, beslutter Noora, spillet af danseren Noora Hannula fra dansekompagniet The Nordic Beasts, at opsøge denne Soma og tage kampen op.

Soma er asiatisk af udsende, tankerne ledes han på manga. Hun er ledt påklædt, og bevæger sig barnligt og sexet rundt på scenen, foruden at være at 3D hologram, stå hun i skarp kontrast til den virkelige kvinde Noora, der er klædt i militær bukser og en sports bluse.

Som de to kvinder møder hinanden blandes den virkelige – og den virtuelverden. I teatersalen er en gennemsigtig skærm spændt ud i en 45 graders vinkel ind over scenen. Soma er en projektion, og fremstår som et hologram.  Det er kun publikum der kan se hende, for danseren Noora Hannula er Soma usynlig, hun danser og spiller op imod en meget fin lydside. Som jeg sidder med den viden, imponeres jeg over hvor nøjagtigt danseren Noora Hannula formå at interagerer med Soma.

Jeg er specielt begejstret for deres ultimative kampscene. Det vækker minder tilbage til min ungdom, hvor jeg selv spillede meget kampsport på playstation. Kampen peppes op af klassiske spil kommentarer som ” Excellent” og ”Finish her” samt visuelle effekter når de to kvinder rammer hinanden. Det er som at sidde og se et spil. Som de to kvinder kæmper, bliver jeg i tvivl om hvem man skal holde med. Soma er jo bare en fantasi, Kaspers fantasi, så er det virkelig utroskab? På den anden side set så er Noora er virkelig person med følelser, som man skal tage hensyn til. Igennem forestillingen ser vi dog at det ikke kun er Noora der har en jaloux side, til stor morskab.

Noora Hannula Vs. Soma The Augmented-Reality Girl, pressefoto

Noora Hannula Vs. Soma The Augmented-Reality Girl, pressefoto

Jeg er meget begejstret for danseforestillingen ”Noora Hannula Vs. Soma The Augmented-Reality Girl” der er dog et par enkelte punkter i forestillingen som irriterer mig. Noora, har ingen sko på, det er en lille ting, men jeg bliver ved med at ligge mærke til det. Og så er der en manglende kontinuitet i brug af mobilprojektionen. Første gang Kasper ringer tilbage til Noora popper en projektion af Nooras telefonskærmen op på samme måde som Soma. Men da han ringer igen sker dette ikke, det er en skam, at man ikke bruger der igen.

Når det er sagt vil jeg opfordrer alle der holder af moderne dans og ikke mindst den virtuelle spilverden, om at tage på Bora Bora og få sig en danseoplevelse, ud over det sædvanlige.

”Noora Hannula Vs. Soma The Augmented-Reality Girl” skal have 4 store Stjerner


Læs mere om Noora Hannula

Læs mere og køb billeter

 

Medvirkende:

KONCEPT, KOREOGRAFI & LIVE PERFORMANCE: NOORA HANNULA

STORY KONSULENT & 3D ANIMATION DIRECTION: PETTER MADEGÅRD

3D TECHNICAL DIRECTOR & ANIMATOR: BELINDA LARSEN

MUSIC & LYD DESIGN: IDA DUELUND

MOTION CAPTURED DANSER: HELENA WILHELMSSON

VFX & ANIMATOR:IDA HOVE-KREUTZFELDT

2D MOTION GRAPHICS: SØREN MEISNER

LYS DESIGN & TEKNIK: HACKSTAGE PRODUCTION COMPANY & JOHN P.G. JÓNSSON

CG GENERALISTS: LASSE SMITH og CASPER ARP KNUDSEN

STEMMESKUESPILLERE: JONAS PREBEN JØRGENSEN, NOORA HANNULA, IDA DUELUND og HELENA WILHELMSSON

MANUSKRIPT:NOORA HANNULA og PETTER MADEGÅRD

DRAMATURGI & MANUSKRIPT SKABT I SAMARBEJDE MED JOSHUA RUBIN og KLAUS H. FREDERIKSEN

COSTUMIER: SOPHIE BELLIN-HANSEN

REKVISITTER: JON GELTIN

4D BOX & 3D TEKNOLOGI: KULTURVÆRFTET

EN STOR TAK TIL:
CAMILLA SMIDT / ANIMATOR
ANNE-METTE WINDELØV ANDERSEN / 3D TECHNICAL CONSULENT
JACOB BEHRNDTZ / 3D TECHNICAL CONSULENT
CARL EMIL CARLSEN / TECHNICAL CONSULENT
JESPER DOMINO ANDERSEN / TECHNICAL CONSULENT
SOPHIA MAGE (DK/US) AND ELIN SIGNY (IS) / EXTRA MOTION CAPTURE MATERIAL & RESEARCH

CO-PRODUCERET AF: BORA BORA og KULTURVÆRFTET

STØTTET AF:
NORDISK KULTURFOND
KONEEN SÄÄTIÖ / KONE FOUNDATION
DANSK KOMPONISTFORENING
KNUD HØJGAARDS FOND

 

Med venlig hilsen 

5 Stjerner 

Skriv en kommentar