Hvor går din grænse? Hvor går dine børns grænse?

 

Jeg sidder med en klump i halsen, er det virkelig den virkelighed, jeg er ved at bringe et barn ind i. Jeg prøver at berolige mig selv. Det er bare hormoner, det er bare hormoner, det er bare teater.

Ungdomsforestillingen ”Grænser” kan ses på Teater Filuren fra d. 18. sep. – 5. nov. 2018 (Anbefalet til 13+)

I forestillingen ”Grænser” møder vi vennerne Frederik og Victor. Deres venskab bliver sat på alverdens prøver, ikke mindst da Victors familie rejser til Afrika. Fire år skal der gå før de to venner igen ser hinanden, og nu går de i 9 klasse.  Victors familie er kommer hjem, da familien har været udsat for en voldsom hændelse under deres ophold i Afrika. Venskabet imellem de to drenge ikke længere det samme.

"Grænser" pressefoto HEIN Photography

“Grænser” pressefoto HEIN Photography

Der er to skuespiller på scenen; Anders V. Momme og Sandra Turell Henningsen, har fornøjelsen af at spille de to unge drenge, men også alt fra lærer, forælder og andre klassekammerater. For historien handler ikke kun om de to drenge, men lige må meget deres klassekammerater og de voksne der omgiver dem.

Igennem forestillingen bruges forskellige fortælleforme, hvilket giver en fin variation.  Vi ser skuespillerne på scenen udlever forskellige dele af fortællingen, desuden fungerer Frederik og Victor også som fortæller. Under flere af deres fortællinger bruger de en lille scene hvor de flytter rundt på små huse og Lego figurer der forestiller personerne i fortællingen. Denne lille ekstra scenen projekteres på bagtæppet som også har en dobbelt funktion. Bagscenen kan nemlig forvandles til, ungdomsværelse, sofa osv.

Scenografien er i det hele taget meget opfindsom og fungerer godt i sin enkelhed. Det er fortællingen der er i fokus.

"Grænser" pressefoto HEIN Photography

“Grænser” pressefoto HEIN Photography

”Grænser” handler i sin enkelhed om hvor man sætter sine grænser, hvordan man skubber til dem, og hvordan ens grænser kan overskrides, og hvad gør man så? Hvis man gør noget.

Forestillingen er skræmmende tæt på virkeligheden, vi får et indblik i hvordan unge takler hinanden i vores moderne samfund, og de sociale medier kommer på banen. Specielt rammer en scene mig, vi ser Frederik deltage i en Facebook gruppe hvor klassekammeraterne, taler dårligt om Victor, og ligger planer om at gøre ham ondt. Samtalen ser vi ikke, men vi hør den. Nogle sætninger er optaget og afspilles, og direkte på scenen indtales flere modbydelige sætninger, som nu kører i loop. Som lyden kører og jeg ser hvor frustreret Frederik reagerer på dette, får jeg det fysisk dårligt. Forestillingen ”Grænser” rammer mig hårdt, ikke mindst fordi jeg er gravid, og jeg ikke kan lade være med at tænke på den verden jeg er i gang med at sender et barn ind i.

De to skuespiller formår virkelig at leverer en præstation der berører publikum, de spiller indlevende, og går let fra den ene rolle til den næste. Samspillet imellem Frederik og Victor er fantastisk, det er som at være på udflugt sammen med to unge drenge.

 

 Grænser skal have 4 store stjerner. Ikke mindst fra en kommende og bekymret mor.

 

Bestil billetter og læs mere om forestillingen

 

Medvirkende:

Skuespiller: Anders V. Momme og Sandra Turell Henningsen

Instruktør: Anne Zacho Søgaard

Instruktørassistent: Daniella Ottendal Skovgaard

Scenograf: Daniel Bevensee

Dramatiker: Brian Wind-Hansen

Synopsis: Henrik Szklany

Lys: Jesper Jepsson

Lyddesign: Johannes Smed

Dramaturg: Marion Vick

 

Med venlig hilsen 

5 Stjerner 

 

 

Skriv en kommentar